Duurzaamheid op de werkvloer
Dutch Flower Group heeft begin september een Duurzaamheidsweek georganiseerd. Tijdens deze week hebben de meer dan 30 gespecialiseerde handelsbedrijven allerlei activiteiten georganiseerd voor hun medewerkers: van vegan lunches, op de fiets naar het werk en stoelmassages tot aan kennissessies op het gebied van vitaliteit en CO2. Raimon Loman, CSR-manager bij Dutch Flower Group vertelt erover!
Waarom hebben jullie een Duurzaamheidsweek georganiseerd?
We hebben van 5 t/m 9 september deze week georganiseerd om duurzaamheid toegankelijk te maken voor alle medewerkers bij de DFG-bedrijven. We hebben als bedrijf flinke ambities op het gebied van duurzaamheid en door onze medewerkers op de werkvloer zelf te laten zien wat duurzaamheid kan betekenen, maken we die ambities concreet. We hebben namelijk echt iedereen nodig om onze duurzaamheidsdoelen te realiseren: van logistiek tot product development, van ICT tot e-commerce, van supply chain en sourcing tot HRM en marketing.
Dus duurzaamheid is voor jullie bedrijf belangrijk?
Duurzaamheid is een wezenlijk onderdeel van de identiteit en strategie van Dutch Flower Group (DFG) en haar bedrijven. We zetten ons al jaren in voor een duurzamere sierteeltketen. Onze klanten vragen ook om inzicht in ecologische voetafdrukken en andere duurzaamheidsthema's die verband houden met de bloemen en planten die ze kopen. Voor de toekomstbestendigheid van de sierteelt moeten we blijven inzetten op duurzaamheid. Daarom hebben we ook een eigen duurzaamheidsstrategie.
Wat houdt die duurzaamheidstrategie in?
Met IMPACT25 willen we als DFG met al onze activiteiten een positieve impact op milieu en sociaal gebied blijven maken om onze bedrijven en onze ketens binnen de sierteeltsector nog duurzamer te maken. Dit doen we op basis van drie uitgangspunten: voor meer transparantie in de keten, voor de mens in onze keten en de planeet.
Dat klinkt heel mooi, maar wat betekent dat concreet?
We hebben onszelf als bedrijf een aantal doelen gesteld: 90% duurzame inkoop in 2025, ‘zero waste’ in 2025 en een halvering van de CO2-footprint van alle eindproducten in 2030. Dit zijn stevige ambities die we met alle bedrijven en medewerkers binnen DFG willen realiseren. Daarnaast zijn we volop in de voorbereiding voor Europese wetgeving zoals de EU CSRD-rapportage en de due dilligence die eraan komt.
Europese wetgeving heeft dus een flinke impact op hoe je als bedrijf opereert op het gebied van duurzaamheid?
Absoluut. Vanaf 2024 is de EU CSRD rapportage verplicht. Deze rapportage vereist van grote bedrijven dat ze rapporteren over zaken als CO2-uitstoot en het sociale kapitaal, maar ook over de impact die je als bedrijf hebt op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen in de keten. We zijn ook druk bezig met het uitvoeren van een complete due dilligence: deze wetgeving verplicht ondernemers tot verantwoordelijkheid over hun waardeketen. De ondernemer moet inzage geven/verantwoording afdragen over de herkomst van zijn producten. Belangrijk is dat met zorg is omgesprongen met mens en milieu. Daar zijn we als DFG gelukkig al op voorbereid door het IMVO Convenant Sierteelt. Maar alle bedrijven in de sierteelt moeten zich hierop voorbereiden, ook de kleinere. Dit gaat de wereld veranderen.
En dus een duurzaamheidsweek: wat is er allemaal georganiseerd?
Tijdens deze week hebben de bedrijven zelf allerlei activiteiten georganiseerd op de werkvloer: van vegan lunches, wedstrijden rondom ommetjes en op de fiets naar het werk, stoelmassages, plastic bekertjes vervangen door mokken tot aan insectenhotels bouwen, gezonde smoothies en kennissessies op het gebied van vitaliteit en CO2. Het zijn 1e stapjes om onze medewerkers betrokken bij en bewust te maken van duurzaamheid. Maar ook om ze te laten zien wat ze zelf kunnen bijdragen aan een meer duurzame wereld.
Hoe reageerden de bedrijven en de medewerkers?
We hebben per bedrijf een evaluatie gedaan en de meesten hebben het als heel positief ervaren! We zien vooral het wedstrijdelement werkt: wie zet de meeste stappen in zijn pauze, wie heeft in die week het vaakst de fiets gepakt naar zijn werk? Het was natuurlijk de eerste keer dat we dit organiseerden, dus we hebben ook een paar learnings. Zo is de timing, direct na de zomervakantie, niet zo handig qua drukte. Ook is het belangrijk dat de medewerkers qua werkdruk ook de tijd hebben om deel te nemen aan bijvoorbeeld een kennissessie.
Komt er nog een vervolg?
Jazeker! We zijn van plan om volgend jaar weer zo’n week organiseren, waarschijnlijk in de 3e of 4e week van september. We zijn nu aan het kijken hoe we dit verder willen vormgeven. We zijn ook bezig met een Green Hero programma. Green Hero’s zijn vrijwilligers uit de DFG- bedrijven die onze duurzaamheidsmanagers helpen hij het verspreiden en delen van de duurzaamheidsstrategie, zodat duurzaamheid binnen alle afdelingen een vast onderdeel wordt in de werkzaamheden.
Heb je nog een duurzaamheidsadvies voor andere sierteeltbedrijven?
We kunnen als DFG de sierteeltketen niet alleen verbeteren. Dat moeten we echt met elkaar, als sector, doen. Wij gebruiken onze positie als koploper binnen de internationale sierteeltketen het bewustzijn te verhogen en transparantie te vergroten binnen de keten. Met deze duurzaamheidsweek willen we ook andere bedrijven inspireren. Wil je meer weten, kom dan gerust langs om eens een kop koffie drinken bij een van onze duurzaamheidsmanagers!