Slimme verkeerslichten laten vrachtwagens door rollen

Dobbe Transport B.V. rijdt vanaf 1 januari met vijftig vrachtwagens in de Connected Transport Corridor (CTC) rondom Amsterdam en Aalsmeer. De chauffeurs maken gebruik van de optie CTC op hun boordcomputer die informatie geeft over de situatie op de weg en communicatie met slimme verkeerslichten op de route mogelijk maakt.

Het transportbedrijf uit Roelofarendsveen vervoert - bijna - alles: van bloemen en planten, zonnepanelen en medicijnen tot aan wijn en gevaarlijke stoffen. Als klant van boordcomputerleverancier Logi-app B.V. heeft Dobbe in vijftig vrachtwagens nu de optie CTC in de Logi-app geactiveerd. Hiermee leggen de vrachtwagens contact met de ‘slimme verkeerslichten’ langs de route van de Connected Transport Corridor op de N201, N231 en de N232, bij Royal FloraHolland in Aalsmeer en Schiphol.

De chauffeurs van Dobbe krijgen automatisch een terugkoppeling over de status van de lichten en of ze met prioriteit groen kunnen krijgen. Zij hoeven hierdoor minder af te remmen en op te trekken. Naast tijdswinst, bespaart het brandstof en vermindert het de CO2-uitstoot. “Daarnaast worden de chauffeurs op de hoogte gehouden van de actuele toestand op de weg zoals files, pechgevallen en ongelukken zodat ze daar ook goed op kunnen anticiperen. We willen dat onze vrachtwagens sneller, veiliger en schoner van A naar B gaan en dat is met deze technologie heel goed mogelijk”, vertelt Richard Bouwmeester, verantwoordelijk voor de ICT bij Dobbe.

Twaalf stoplichten
De provincie Noord-Holland heeft in totaal twaalf slimme verkeerslichten geïnstalleerd op drukke kruispunten in de Connected Transport Corridor. De komende periode onderzoekt de provincie daarom het effect van de vijftig vrachtwagens van Dobbe die ‘connected’ rijden om zo nodig de mobiliteitsdienst te verbeteren. De provincie kijkt daarbij niet alleen naar de verkeerscijfers en techniek, maar vooral ook naar ervaringen van chauffeurs. Dat is volgens Richard ook heel belangrijk, omdat zij er uiteindelijk mee moeten werken.

Nut en noodzaak
De chauffeurs van Dobbe rijden nu ruim vier maanden met de slimme app en de eerste reacties zijn positief. De verwachting was dat er nu al een goed werkend systeem zou zijn, maar dat is volgens Richard nog niet het geval. “Om deze nieuwe manier van rijden echt te laten slagen, zijn er nog wel wat aanpassingen nodig om de chauffeurs ook echt enthousiast te houden. Ze zien het nut en de noodzaak zeker, maar we moeten nog wel wat stappen zetten.”

Om de app te laten werken, is het belangrijk dat partijen real time data delen die vervolgens met elkaar gematcht worden: wegbeheerders delen data over het verkeer en andere zaken, de deelnemer over zijn locatie en voertuig. “Maar de wegbeheerder kan de werking van de slimme stoplichten aanpassen of anders laten werken op verschillende momenten van de dag, bijvoorbeeld tijdens de spits. Dan gebeurt het wel eens dat onze chauffeurs geen informatie krijgen over dat kruispunt. Maar we moeten er natuurlijk wel op kunnen vertrouwen dat de app altijd werk.”

Op groen zetten
Een ander euvel dat Richard hoorde, was dat de informatie niet altijd juist is.“De informatie die de chauffeur via de boordcomputer krijgt, moet kloppen. Als hij een melding krijgt dat een stoplicht binnen drie seconden op groen staat, dan moet dat ook echt zo zijn. Anders moet de chauffeur alsnog vol in de remmen. Het gaat ook niet zozeer om het ‘op groen’ zetten van de stoplichten. Een chauffeur wil weten hoe hard hij moet rijden om een groen stoplicht te krijgen zodat hij met z’n vrachtwagen rustig door kan rollen. Het gaat hierbij echt om een goed samenspel tussen wegbeheerder, boordcomputer leverancier en chauffeur. Juist door het te gebruiken, zien we waar verbetering mogelijk is en kunnen we dat met elkaar oplossen.”

Schermpjes
Een ander punt van verbetering is volgens Richard dat een chauffeur niet continu op zijn boordcomputer wil kijken. “Onze chauffeurs houden graag de focus op het verkeer en willen niet de hele tijd op een schermpje turen. We zijn nu aan het kijken of de informatie ook via een stem verstrekt kan worden. Dat is ook een stuk veiliger.”

Mens, milieu en omgeving
Er is dus nog wel een lange weg te gaan om het ‘connected’ rijden echt goed werkend te krijgen, voor zowel de wegbeheerder en de transporteur. Maar bij Dobbe geloven ze wel in dit nieuwe systeem. “Iedere weggebruiker is gebaat bij een goede doorstroming. De technologie is er, nu is het zaak het voor de chauffeurs werkbaar te maken. Maar met alleen de vijftig vrachtwagens van Dobbe gaan we het niet redden. Er moeten echt meer transporteurs gaan meedoen om de technologie verder vooruit te krijgen. Hoe meer data er is en hoe meer we samenwerken, hoe beter we dit nieuwe systeem werkend te krijgen. Dat is goed voor mens, milieu en omgeving.”


Bent u een transporteur en wilt u, net als Dobbe, aan de slag met ‘connected’ rijden of heeft u interesse in een ander programma om uw logistiek duurzamer te organiseren? Neem dan contact op met Moniek van de Put, projectleider Logistiek bij Greenport Aalsmeer en laat u informeren over de mogelijkheden.

Greenport Aalsmeer is ook gestart met een speciale nieuwsbrief over logistiek. Door u aan te melden voor deze logistieke nieuwbrief van Greenport Aalsmeer blijft u op de hoogte van de lopende projecten, nieuwste ontwikkelingen, startende pilots, bijeenkomsten etc. Aanmelden.


CTC Amsterdam Westkant is onderdeel van het landelijk netwerk Connected Transport Corridors. Amsterdam Airport Schiphol, Port of Amsterdam, Greenport Aalsmeer, Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en individuele vervoerders nemen deel aan de initiatieven. Kijk voor meer informatie op www.amsterdamlogistics.nl.


Vorige
Vorige

Maak kennis met Herold Dongelmans

Volgende
Volgende

Verduurzaming van de logistiek: waar begint u mee?