‘Wij zijn trendsetter in de markt’
Bij MNP / Suntory draait het vooral om het selecteren en vermarkten van trendsettende, nieuwe (buiten)planten als sterke handels- en consumentenmerken. En het draait om ketensamenwerking. Het in Leimuidenbrug gevestigde bedrijf is het Europese verlengstuk van de Japanse veredelaar Suntory Flowers Ltd. en werkt nauw samen met een aantal licentiehouders die van de moerplanten uitgangsmaterialen maken voor telers in heel Europa. Jeroen Egtberts, Managing Director: “We hebben met onze nieuwe producten gezamenlijk al veel verandering teweeg gebracht in de markt.”
MNP, dat staat voor Moerheim New Plant ontstond in 1988 uit het dan al 100 jaar oude Koninklijke Kwekerij Moerheim, dat een exclusieve samenwerking aanging met de Japanse veredelaar Suntory Flowers Ltd. (Suntory). Suntory tekent vanaf het begin van de samenwerking voor de veredeling van nieuwe soorten (buiten)planten, MNP selecteert uit de kruisingen kansrijke nieuwe producten voor de Europese markt. Jeroen Egtberts vindt vooral zijn uitdaging in echte productinnovatie. “Het leukste is om bekende soorten zodanig door te ontwikkelen dat ze opnieuw trendy worden en/of een veel groter marktbereik krijgen. Dat is een samenspel tussen Suntory en ons: Suntory draagt nieuwe soorten aan, maar veredelt ook door op specificaties die wij meegeven. Zo zij we er samen in geslaagd om een trendsetter in de markt geworden.”
Trendsetter in de markt
MNP / Suntory was bijvoorbeeld de eerste die Petunia’s uitbracht die uit stek geteeld konden worden in plaats van uit zaad. Dit veranderde de plant genetisch van een kortbloeiende staande plant naar een langbloeiende, kruipende of hangende plant, die op meerdere manieren in de tuin gebruikt kan worden. Onder de merknaam Surfinia® veroverde dit soort de markt, die door de verbrede toepassingsmogelijkheden ook nog eens aanzienlijk vergroot werd. Andere voorbeelden zijn de introductie van Sundaville®en Princettia® (witte en roze kerststerren). Jeroen: “We sturen in de veredeling en selectie niet alleen op de (kleur)trends en behoeften van consumenten, maar ook op duurzaamheidsaspecten. Is het bijvoorbeeld mogelijk om soorten koud te telen of op een andere, duurzame manier.”
Ketensamenwerking
Aan de afzetkant werkt MNP / Suntory nauw samen met een vijftigtal licentiehouders die moerplanten maken uit weefselkweek en telers in Europa beleveren met uitgangsmaterialen. Jeroen: “We hebben vanaf dag één voor samenwerking gekozen. Enerzijds om focus te houden op waar wij goed in zijn: het selecteren en het vermarkten van nieuwe producten(merken). Anderzijds om spreiding in afzetlanden te krijgen en verzekerd te zijn van voldoende productiecapaciteit: als een nieuw merk aanslaat gaat het snel met de vraag.”
Het geheim van de smit
Door te kiezen voor specialisatie en ketensamenwerking, kan MNP / Suntory met een relatief klein team van circa twaalf mensen jaarlijks zo’n vijf tot tien noviteiten lanceren. Jeroen: “We zetten zo’n 400 kruisingen per jaar op. Daaruit selecteren we de meest kansrijke, die we in teelt- en tuinsimulaties volgen. Het duurt gemiddeld drie jaar voordat een geselecteerde kruising door ons geïntroduceerd kan worden als een nieuw soort.” MNP / Suntory heeft in de afgelopen jaren zo’n vijftien sterke merken gelanceerd met soorten die langjarig goed aanslaan in de markt. Een hogere score dan gemiddeld in de markt. Jeroen: “Hoe we dat doen en hoe ons selectieproces werkt? Dat is moeilijk te omschrijven. Het is een fingerspitzengefühl en een beetje het geheim van de smit.”
Toekomstbeeld
Wat de huidige crisis en schaarste betekent voor de toekomst van de tuinbouw, vindt Jeroen lastig om te zeggen. Jeroen: “Onze economie is zo verweven met die van Europa en de wereld, en op mondiale ontwikkelingen hebben we geen invloed. Ik kan alleen mijn eigen bedrijfsvoering beïnvloeden door te kijken naar onze kosten, de timing van investeringen en ons stookgedrag.” Zo heeft MNP / Suntory de WKK-installatie, die aan het einde van de levensduur zat, bijvoorbeeld vervangen door vier kleine, professionele cv-ketels die aanzienlijk minder energie vragen. Jeroen: “Als ondernemer kun je eenvoudig niet stil gaan zitten, je moet gewoon doorgaan. Al met al zie ik de toekomst niet somber in, het moet wel gek lopen als de hele markt in elkaar stort: er zijn zoveel verschillende afzetlanden en doelgroepen. Voor de handel helpt het bovendien enorm dat we – na de coronaperiode – klanten weer live kunnen ontmoeten. Dat maakt zakendoen toch veel leuker, en gemakkelijker.”